(Termin realizacji do 7 dni roboczych.)


Uwaga: dotyczy produktów oznaczonych jako "suplement diety".
Suplement diety nie może być stosowany jako substytut zróżnicowanej diety.
Nie należy przekraczać zalecanej do spożycia dziennej porcji. Kobiety w ciąży i w okresie laktacji decyzję o stosowaniu powinny skonsultować z lekarzem. Przechowywać w szczelnie zamkniętym opakowaniu, w sposób niedostępny dla małych dzieci.
Pamiętaj, że zdrowy tryb życia i zrównoważony sposób odżywiania zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu i zachowanie dobrej kondycji.

"Konsumencie, kupujesz suplementy diety?
• Sprawdź czy dany suplement znajduje się w wykazie zgłoszonych suplementów diety i jaki jest jego status. Znajdziesz go na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Sanitarnego. Nie kupuj rzekomych suplementów, jeśli nie znajdziesz ich w powyższym wykazie.
• Nie stosuj suplementów diety „na chybił trafił”. Ich przyjmowanie powinno być skonsultowane z lekarzem, farmaceutą lub dietetykiem oraz poprzedzone właściwymi badaniami, gdyż każdy organizm jest inny. Tylko wówczas będzie możliwa właściwa i skuteczna suplementacja.
• Nie diagnozuj swojego stanu zdrowia ani zdrowia twojego dziecka na podstawie reklam. Te same objawy (m.in. przemęczenie, apatia, brak apetytu) mogą mieć różne przyczyny, niekoniecznie związane z brakiem magnezu, witamin lub innej substancji sugerowanej przez reklamę.
• Suplementami diety nie zastąpisz posiłku czy właściwego, zrównoważonego sposobu odżywiania. Nie zastąpisz nimi również aktywności fizycznej oraz zdrowego stylu życia.
• Nie „wyleczysz się” suplementami diety. Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom. Niektóre składniki znajdujące się w lekach występują także w suplementach diety. W tym przypadku ich zawartość jest jednak niższa przez co nie wykazują działania leczniczego. Przykładowo witamina D może występować w suplemencie diety lub leku, lecz tylko w tym drugim przypadku, przy odpowiedniej dawce, wykazuje właściwości lecznicze.
• Pamiętaj, że suplementy diety mogą zaszkodzić, a „więcej” nie oznacza „lepiej”. Suplementy diety mogą negatywnie oddziaływać na organizm, także te pochodzenia naturalnego i niekorzystnie wpływać na efekty stosowanych leków lub innych suplementów. W przypadku stosowania kilku suplementów diety i leków o zbliżonym składzie może dojść do przedawkowania danej substancji. Przekraczanie dziennych porcji oraz stosowanie zbyt wielu suplementów diety jednocześnie zwiększa ryzyko pogorszenia stanu zdrowia. Należy pamiętać, że w obrocie mogą znajdywać się również sfałszowane suplementy diety (ich rzeczywisty skład różni się od deklaracji producenta). Dotyczy to w głównej mierze produktów sprzedawanych za pośrednictwem internetu lub z niewiadomego źródła.
• Zacznij odróżniać. Suplementy diety mogą być zbliżone postacią do leków (np. tabletki, saszetki czy syropy), a także być produkowane przez tych samych producentów. Mogą mieć również podobne nazwy do leków (np. witamina C, witamina B2, mięta, melisa). Część suplementów diety jest sprzedawana w aptekach. Nie zmienia to faktu, że pozostają środkami spożywczymi.
• Przed zakupem upewnij się, czy dany produkt jest lekiem czy z suplementem diety. Opakowanie suplementu diety zawsze zawiera określenie „suplement diety”.
• Informacje o podejrzeniu produktu niebezpiecznego, w tym sfałszowanego czy nielegalnego suplementu diety, zgłoś do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej lub Powiatowych bądź Głównego Inspektora Sanitarnego lub Wojewódzkich Stacji Sanitarno - Epidemiologicznych."
(fragment publikacji zaczerpnięty ze strony Głównego Inspektoratu Sanitarnego www.gis.gov.pl/?go=news&id=290)